Taakvelden

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

In 2022 richten we ons vooral op:

Uitvoeren van wettelijke taken: bestrijden van onderwijsachterstanden, toezicht/handhaving kinderopvang en leerplichtwet, toezicht openbaar onderwijs, tegengaan van voortijdig schoolverlaten, uitvoeren van regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC), uitvoeren Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) en leerlingenvervoer.

Lokaal Educatieve Agenda 2020-2024 uitvoeren: samen met LEA- partners uitvoering geven aan de Lokaal Educatieve agenda 2020-2024 ‘Iedereen doet mee’. In schooljaar 2021-2022 wordt bijvoorbeeld concreet ingezet op de verlengde schooldag op 13 scholen in Eindhoven, het bevorderen van actief burgerschap middels het ondersteunen van een aanvraag bij het Rijk voor start initiatief maatschappelijke diensttijd (MDT), het terugdringen van laaggeletterdheid door de start van een leesoffensief, het bestrijden van onderwijsachterstanden door inzet van voor- en vroegschoolse educatie op SPILcentra (spelen, integreren en leren), het verbeteren van aansluiting onderwijs-jeugdhulp middels pilots integraal arrangeren in het primair en voortgezet onderwijs. We monitoren de voortgang via de LEA monitor en rapporteren daar jaarlijks over.

SPIL beleid uitvoeren: vanuit Spil zetten we extra in op het verhogen van de kwaliteit van de voorschool.
Naast het voorkomen van onderwijsachterstanden hebben we daarbij ook aandacht voor de achterstanden bij kinderen in voorschool en primair onderwijs op het terrein van motorische vaardigheden en bewegen.

Uitvoering geven aan stadsplan basisvaardigheden: vanuit een multihelix samenwerking uitvoering geven aan het herijkte stadsplan basisvaardigheden met de ambitie om jaarlijks meer laaggeletterde inwoners te bereiken. De ambitie is om 10% meer mensen te bereiken, dat  betekent concreet dat we 2553 laaggeletterden in 2022 willen bereiken.

Plan aanpak voortijdig schoolverlaten uitvoeren: samen met de gemeenten en het onderwijs in de regio voeren we het nieuw regionaal programma naar de juiste plek 2020-2024 en het RMC-kader 2021-2024 (regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten) uit. We zetten extra in op een brede jongerenaanpak voor jongeren die zonder startkwalificatie thuis zitten of komen te zitten.

Continuering constructieve samenwerking: continuering van de constructieve samenwerking met kinderopvang, onderwijs en Stichting WIJeindhoven in het kader van SPIL, LEA en de maatregelen en effecten als gevolg van corona.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 16:36:49 met de export van 09/29/2021 16:21:06