x € 1.000 | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Lasten | 19.440 | 19.822 | 22.297 | 25.519 | 22.313 | 22.486 | |
Baten | -5.779 | -2.793 | -2.739 | -2.791 | -2.791 | -2.791 | |
Mutatie reserves | 331 | 1.473 | -2.735 | -4.044 | -640 | -636 | |
Saldo | 13.991 | 18.502 | 16.823 | 18.684 | 18.882 | 19.059 |
Exploitatie per categorie |
Toelichting taken | Lasten | Baten | Reserve | |
---|---|---|---|---|
De kapitaallasten bedragen € 10,2 miljoen en de stelpost kapitaallasten € 2.8 miljoen, dat zijn nog uit te voeren IHP-projecten. Deze stijgen in 2022 met € 2.7 miljoen door gerealiseerde projecten en het saneren van boekwaardes in verband met geplande sloop van basisschool de Achtbaan en de Klapwiek. | 12.950 | * | ||
Kosten voor beheer, zoals OZB, verzekering, energielasten, onderhoud. In de Kadernota 2022 is € 366.000 aan extra middelen voor OZB toegekend. | 4.789 | * | ||
Bewegingsonderwijs en schades. In de Kadernota 2022 zijn € 263.000 extra middelen toegekend. | 1.720 | -20 | * | |
Baten bestaande uit de doorbelasting lasten voor energie en onderhoud bij bruikleenscholen | -680 | |||
Kosten voor beschikbaar stellen van SPIL locaties (incl. € 0,7 miljoen kapitaallasten) | 1.220 | |||
Huurinkomsten van SPIL locaties | -1.880 | |||
Bijdrage Internationale School Eindhoven (ISE). In 2021 is eenmalig € 3 miljoen gestort in de reserve ISE. Conform raadsbesluit in 2020 "vereenvoudigen financiële afspraken ISE" wordt in 2023 € 3,4 miljoen uit de reserve onttrokken voor uitbreiding. | 860 | -160 | * | |
Uit de Reserve Huisvesting Onderwijs wordt in 2022 € 2,7 miljoen onttrokken voor met name ‘herijking uitvoeringsprogramma 2020 Salto & SKPO’ | -2.682 | * | ||
Doorbelaste apparaatskosten (met name personeelskosten, zie paragraaf 3j voor een specificatie) | 747 | |||
Overig | 11 | 1 | -53 | |
Totaal | 22.297 | -2.739 | -2.735 | |
* Intensivering kadernota of afwijking tussen jaren > € 1 miljoen |
Voor een toelichting op de kapitaallasten en bijbehorende investeringen zie paragraaf 3j. |
---|