Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% doelgroepleerlingen (groep 3) dat gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen | 66% | >50% | 68% | 68% | 68% | 68% | ||
Toelichting cijfers: | In verband met het verschuiven van de eindtoetsen door corona zijn in 2020 de mediotoetsen in de monitor verwerkt | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | % zegt iets over de mate van onderwijsachterstand | |||||||
Bron: | Spilmonitor | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% leerlingen met startkwalificatie | 87% | 86% | 86% | 86% | 86% | 86% | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | De indicator geeft het percentage 22 jarige leerlingen weer met een startkwalificatie. | |||||||
Motivatie keuze: | Berust op een regionaal instrument (Centrale leerlingenregistratie Zuidoost-Brabant) . Met het % vsv breng je de uitvallers in beeld, met deze indicator breng je de positieve kant in beeld. | |||||||
Bron: | DUO | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | 2,2% | - | 2,1% | 2,1% | 2,1% | 2,1% | ||
Toelichting cijfers: | Over schooljaar ‘19/’20 heeft Eindhoven een betere prestatie neergezet dan het jaar daarvoor. De regio scoort met 1, 66% net onder het landelijk gemiddelde van 1,72%. Eindhoven zit, net als de G4, boven het landelijk gemiddelde. Dat betekent ook dat de lokale ambitie noodzakelijk hoger ligt dan de regionale ambitie. | |||||||
Toelichting indicator: | Het percentage voortijdig schoolverlaters woonachtig in Eindhoven. Zij hebben geen startkwalificatie (sk) en volgen geen opleiding. Jongeren die geen sk kunnen halen door een beperking, vallen hier buiten. | |||||||
Motivatie keuze: | Uitvoering van een wettelijke taak. Volgens de RMC-wetgeving moeten gemeenten jongeren zonder sk volgen, gemeenten bieden jongeren begeleiding (terug) naar onderwijs, naar werk of een combinatie daarvan. | |||||||
Bron: | DUO | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
% van de geïndiceerde peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie | 89% | 93% | 93% | 93% | 93% | 93% | |||
Toelichting cijfers: | -- | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Het betreft het % geïndiceerde peuters in de leeftijd van 2,25 tot 4 jaar dat naar een VE-gecertificeerde kinderopvang (=voorschool) gaat. Het consultatiebureau geeft de indicatie af. | ||||||||
Motivatie keuze: | Hoe groter het bereik met voorschoolse educatie, hoe meer we onderwijsachterstanden voorkomen. | ||||||||
Bron: | Spilmonitor 2020 | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% van alle peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie | 69% | 74% | 74% | 74% | 74% | 74% | |||
Toelichting cijfers: | -- | ||||||||
Toelichting indicator: | |||||||||
Motivatie keuze: | Hoe groter het bereik, hoe meer we onderwijsachterstanden voorkomen | ||||||||
Bron: | Spilmonitor | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar onderwijs jaar later | 68% | - | 70% | 70% | 70% | 70% | |||
Toelichting cijfers: | De ambitie is: in 2025 86% van de jongeren in een kwetsbare positie in opleiding of werk | ||||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren uit praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs dat een jaar na uitstroom onderwijs volgt binnen het mbo | ||||||||
Motivatie keuze: | % geeft inzicht in mate waarin er sprake is van een sluitende aanpak | ||||||||
Bron: | Regionaal volgsysteem | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later | 14% | - | 15% | 15% | 16% | 16% | |||
Toelichting cijfers: | De ambitie is: in 2025 86% van de jongeren in een kwetsbare positie in opleiding of werk | ||||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren uit praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs dat een jaar na uitstroom werk heeft voor minimaal 12 uur per week (landelijke richtlijn rijksoverheid) | ||||||||
Motivatie keuze: | Indicator zegt iets over de mate waarin sprake is van een sluitende aanpak | ||||||||
Bron: | Regionaal volgsysteem | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% VSV-ers uitgestroomd naar onderwijs jaar later | 24% | - | 24% | 25% | 26% | ntb | |||
Toelichting cijfers: | -- | ||||||||
Toelichting indicator: | |||||||||
Motivatie keuze: | |||||||||
Bron: | |||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% VSV-ers uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later | 37% | - | 38% | 39% | 40% | ntb | |||
Toelichting cijfers: | -- | ||||||||
Toelichting indicator: | |||||||||
Motivatie keuze: | |||||||||
Bron: | |||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||