Een verbonden partij is een rechtspersoon waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft.
Onder bestuurlijk belang verstaan we een zetel in het bestuur of een stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van een faillissement van de verbonden partij.
Rechtspersonen zijn in te delen naar privaatrechtelijke rechtspersonen en de publieksrechtelijke rechtspersonen.
Bij de privaatrechtelijke rechtspersonen gaat het primair om een stichting/vereniging, de NV, de BV en de CV.
De privaatrechtelijke organisaties vinden hun wettelijke oorsprong in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de publieke rechtspersonen gaat het primair om de Gemeenschappelijke Regeling (in verschillende verschijningsvormen), die hun basis vinden in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Verder bestaat er nog de combinatievorm, zoals de P.P.S.-constructie (publiek-privaatrechtelijke samenwerking).
Het deelnemingenbeleid van de gemeente Eindhoven is verankerd in de nota 'Op afstand verbonden'. Deze nota is geactualiseerd in 2018 en geeft een bestuurlijk-juridisch, financieel en organisatorisch kader voor de (privaatrechtelijke) deelnemingen en de (publiekrechtelijke) openbare lichamen, waaraan de gemeente bevoegdheden en taken heeft overgedragen. Het deelnemingenbeleid gaat uit van actief aandeelhouderschap om de publieke belangen binnen de verbonden partijen te borgen.
Als aandeelhouder wil de gemeente op de volgende terreinen actief invloed uitoefenen: strategie (onder andere koersbepalende investeringen), beloningen in de (semi)publieke sector (Wet Normering Topinkomens), maatschappelijk verantwoord ondernemen (waaronder social return), risicobeheersing, eigen vermogen, benoemingen bestuurders en commissarissen (met aandacht voor diversiteit) en duurzaamheid.
Tussen een verbonden partij en de gemeente kunnen ook andersoortige relaties bestaan, bijvoorbeeld subsidies, inkoop en ter beschikking stelling van vastgoed.
Op de volgende pagina is uiteengezet:
- In welke verbonden partijen de gemeente Eindhoven participeert (officiële benaming);
- Welke type rechtsvorm de verbonden partij heeft;
- Op welke wijze de gemeente een bestuurlijk belang heeft in de verbonden partij;
- Relevante ontwikkelingen die verwacht worden en eventuele risico’s die van invloed zijn op onze financiële positie.
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | ||||||
Toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in de keten van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Er is een nieuw strategisch plan en begroting 2022-2026 vastgesteld. Hierin zijn maatregelen in genomen om de tekorten te dempen. De meerjarenraming is t/m 2026 sluitend maar voor de komende jaren is het een uitdaging om dit sluitend te houden als het Kabinet niet met meer middelen over de brug komt. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
2.625 | 7.239 | 11.585 | 38.200 | ||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | ||||||
Toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij Cure zijn: | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
261 | 38.119 | -524 | 20.273 | ||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||
Toelichting | De GGD Brabant Zuidoost is een samenwerking tussen Eindhoven en 20 regiogemeenten met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste ontwikkelingen voor de GGD Brabant Zuidoost voor 2022 zijn:
Financieel: Op dit moment is onduidelijk welke extra kosten in 2022 voor coronabestrijding en herstelwerkzaamheden moeten worden gemaakt maar de GGD Brabant Zuidoost gaat er (vooralsnog) van uit dat het Rijk deze zal vergoeden. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
940 | 30.835 | 4.420 | 8.170 | ||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||
Toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere gemeenten uit Zuidoost-Brabant dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen de MRE is ook de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. In 2022 zal een nieuw samenwerkingsakkoord gepresenteerd worden. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Gulbergen: de voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de Provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Vanuit strategische overwegingen heeft de Metropoolregio Eindhoven eind 2020 de erfpacht met Attero beëindigd. Hierdoor werd de Metropoolregio Eindhoven weer volledig eigenaar van het Landgoed. Doordat de Metropoolregio Eindhoven nu weer volledig eigenaar is van het gebied, is het mogelijk dit gebied integraal te gaan ontwikkelen. Het belangrijkste risico is of er voldoende belangstelling uit de markt is om het landgoed aan te kopen met een ontwikkel- en exploitatieafspraak die voldoet aan de planologische verwachtingen van MRE (in casu de 21 MRE-gemeenten), met daarbij in het bijzonder de beide grondgebiedgemeenten. Naheffingen afval: Het geschil tussen Attero en de Brabantse gewesten over de garantieplicht van aanlevering van brandbaar restafval over het jaar 2015 tot en met januari 2017 is tot een eindvonnis gekomen. Het arbitraal eindvonnis geeft aan dat de Brabantse gewesten zijn verplicht tot het betalen van een naheffing van € 15 miljoen voor minder levering, waarvan € 5,1 miljoen voor de 21 gemeenten in MRE-verband. Er is door de Brabantse gewesten een procedure gestart bij het Gerechtshof om het vonnis te vernietigen. Het Gerechtshof heeft op 29 juni 2021 het arbitraal vonnis vernietigd. Tegen deze uitspraak kan Attero nog in cassatie gaan. De Gemeente Eindhoven heeft binnen het aandeel restafval van de 21 MRE-gemeenten nagenoeg ongewijzigde hoeveelheden afval aangeleverd aan Attero. Daarom stelt Eindhoven zich op het standpunt dat bij een succesvolle claim van Attero aan het MRE de bijdrage van de gemeente Eindhoven nihil is. Dat is tot nu toe ook steeds zo uitgedragen. Het gecalculeerde risico is gezien het voorgaande 0. De mogelijke claim zal volgens de gemeente Eindhoven dan ook betaald moeten worden door de overige regiogemeenten die in betreffende jaren minder afval zijn gaan aanleveren. Indien Eindhoven toch zou moeten meedoen in een regionale verdeling van de claim is het risico maximaal € 1,5 miljoen. Binnen Eindhoven wordt voor deze regionale vordering geen claim op de voorziening afvalstoffen gelegd. RHCe: De afgelopen jaren is er veel energie gestoken in het terug op orde brengen van de organisatie en dienstverlening van het RHCE. Er zijn goede stappen vooruit gezet, alle vacatures zijn in 2021 ingevuld. In 2022 wordt een proces doorlopen dat in Q1-2023 leidt tot een voorstel (en besluit in AB-MRE) over de bestuurlijke positionering van het RHCe. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, Lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
1.531 | 26.299 | 5.967 | 3.134 | ||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | ||||||
Toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht en levert als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij ODZOB zijn: | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
354 | 4.523 | 2.429 | 1.435 | ||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | ||||||
Toelichting | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste beleidsuitgangspunten voor VRBZO op gebied van risicomanagement zijn: het in een cyclisch proces, via een continuïteitsplan inventariseren, beoordelen en monitoren van risico’s, het instellen van een weerstandsvermogen met als doel om een stabiele (trendmatige) ontwikkeling van de gemeenschappelijke bijdrage te waarborgen en het streven naar een ratio weerstandsvermogen van 1 of hoger, waarbij de hoogte van de algemene reserve is vastgesteld op € 2,0 miljoen. Er zijn geen ontwikkelingen bij de VRBZO met een significant financieel effect op de gemeentelijke begroting 2022 (geen aanvullende gemeentelijke bijdrage). Wel wordt de Subsidie Impuls Omgevingsveiligheid (IOV) ondergebracht in het gemeentefonds. Voor de gemeentelijke begroting is dit budgettair neutraal. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
265 | 43.051 | 2.483 | 15.234 | ||||
. | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | ||||||
Toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt. Op basis van haar purpose 'gedreven door maatschappelijke impact' kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector. De focus ligt op vier sustainable goals (goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, betaalbare duurzame energie en duurzame steden en gemeenschappen), waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken. De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Fitch bevestigde de AAA-rating van BNG Bank en ook Moody's en Standard en Poor waarderen BNG Bank op het hoogste niveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. BNG Bank heeft in 2020 dividend uitgekeerd van 50% van de nettowinst na aftrek van hybride kapitaal. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 310.596. Uitkering van het dividend vindt plaats in oktober 2021. BNG Bank verwacht in 2021 voor € 11,5 miljard aan nieuwe langlopende leningen te verstrekken aan haar publieke klanten. Klanten ondervinden ook in 2021 de gevolgen van corona. BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten te ondersteunen. Het financieringsbeleid van de bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijd en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
221.000 | 155.262.000 | 5.097.000 | 0 | ||||
BrabantRing B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Samen met de Brabantstad-partners (provincie en de 5 grote gemeenten) en Breedband Regio Eindhoven BV gaan we samenwerken in een nieuwe BrabantRing BV voor het versterken van de digitale connectiviteit in Brabant door het opschalen van de veilige digitale dienstverlening van onze deelneming BRE naar heel Brabant. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het internet is nu de gangbare manier om diensten/content te leveren aan eindgebruikers over netwerken van derde partijen (ook wel laag 3 genoemd in de datacommunicatie- en netwerkwereld). Deze manier is onveilig en onvoldoende betrouwbaar (instabiel). BrabantRing BV (opgericht in 2021) gaat rechtstreekse toegang - zonder tussenkomst van het open internet en Internet Service - verzorgen (laag 2 genoemd) met maatschappelijke organisaties als voornaamste doelgroep. Het veilig en betrouwbaar delen van data wordt hierdoor mogelijk. Op deze wijze ontstaat een gesloten netwerkverbinding (een soort Brabantbreed ‘intranet’) tussen samenwerkende organisaties en hun doelgroepen die eenvoudig functioneert, betaalbaar, schaalbaar en flexibel is. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
0 | 0 | 0 | nnb | ||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. De onderneming stimuleert en realiseert projecten en programma’s, promoot Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en ontwikkelt, lobbyt en monitort de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport), Brainport Next Generation. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van € 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen loopt via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven wordt verstrekt, die het vervolgens doorzet via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). 2021 Is het laatste jaar waarin de Regio Deal middelen verdeeld kunnen worden over de projecten. De uitvoering van die projecten mag doorlopen tot eind 2025. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
11 | 2.839 | 3.277 | 7 | ||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Breedband Regio Eindhoven (BRE) draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering. De coronacrisis heeft het belang en noodzaak van excellente digitale infrastructuur nog eens extra onderstreept. Meer en meer is digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | BRE heeft de uitdagende fase van verhuizing naar de nieuwe locatie en de vervanging van de switch succesvol afgesloten. Dit heeft de laatste jaren om stevige investeringen gevraagd. Deze betalen zich steeds meer uit. Het jaar 2021 laat net als 2020 een voordelig resultaat zien. De meerjarige planning geeft aan dat het herstel zich verder voortzet. De meerjarenprognose geeft aan dat de stand van de algemene reserve nog tot en met 2023 negatief zal zijn. Daarna buigt dit om naar een positieve algemene reserve. Het totaal eigen vermogen inclusief aandelenkapitaal blijft in de jaren tot en met 2023 positief. Gemeente Eindhoven beschouwt deze ontwikkeling daarom als een tijdelijke en niet als een duurzame waardevermindering. Op basis van de te verwachten positieve ontwikkelingen van het exploitatieresultaat vanaf het boekjaar 2021 zien wij geen aanleiding om onze deelname af te waarderen. Op basis van de hoge solvabiliteit en liquiditeit beschouwen we BRE als een zeer gezonde organisatie. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 5 commissarissen via prioriteitsaandeel Stichting Glasrijk | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
306 | 1.016 | 3.892 | 1.569 | ||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | ||||||
Toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In de AVA van 2020 is het nieuwe dividendbeleid vastgesteld door de aandeelhouders. Vanwege de coronacrisis en bijbehorende financiële onzekerheden wordt er over het boekjaar 2020 en 2021 geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders en dit is ook voor de komende jaren een financiële onzekerheid. Voor 2022 wordt een nieuwe vergunning afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still), in lijn met het advies van Pieter van Geel. Dit in afwachting van een nieuw sturingsmodel geluid. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 4 commissarissen | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
-10.545 | 27.976 | 103.618 | 556 | ||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||
Toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van de benodigde netwerken. Het netwerk is bij wet in overheidshanden. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Vanwege schaarste aan transportcapaciteit op het elektriciteitsnet werkt Enexis samen met alle netbeheerders aan opschaalbare oplossingen om het bestaande energienet maximaal te benutten. Daarnaast blijven forse investeringen in het netwerk noodzakelijk om de doelstellingen van het Klimaatakkoord te kunnen realiseren. Door de energietransitie en de daarmee toenemende vraag naar transportcapaciteit loopt het werkpakket van Enexis steeds verder op. De extra vraag leidt tot toenemende schaarste van technisch personeel en materialen. Vanwege krapte van technisch personeel op de arbeidsmarkt is gestart met een programma om (externe) medewerkers op te leiden tot vakbekwame uitvoerders. Om de extra investeringen in de energienetten te kunnen bekostigen is een robuuste financiële positie belangrijk. Enexis heeft een solide financieel fundament met een A+ credit rating. In 2021/2022 wordt een nieuwe strategisch plan opgesteld voor de komende vijf jaar waarbij de focus zal liggen op 1. de kerntaken om de energietransitie te realiseren, 2. optimale keuzes voor een haalbare en betaalbare energietransitie en 3. financiële robuustheid. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Groningen | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
108.000 | 4.635.000 | 4.116.000 | 11 | ||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||
Toelichting | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
0 | 14 | 18 | nnb | ||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||
Toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein versterkt de economie van Eindhoven. Het versterkt het vestigingsklimaat, het zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid en dit bevordert weer een toename van werkgelegenheid. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Een extern onderzoek heeft begin 2021 uitgewezen dat het onwaarschijnlijk is dat de resterende ontwikkelopgave van ca. 50.000 m2 BVO op het kantorencluster van Flight Forum nog wordt ingevuld. Bedrijven geven tegenwoordig de voorkeur aan locaties die zijn gelegen nabij centrumvoorzieningen en een (bij voorkeur intercity) treinstation. Het kantorencluster van Flight Forum voldoet daar niet aan. In de loop van 2020 is er daarom voor gekozen om de versterking van de acquisitie te beëindigen. Die tijd is benut om een alternatieve invulling voor de resterende uit te geven kantoorkavels te onderzoeken. Er zijn inmiddels verschillende scenario’s ontwikkeld en besproken met de aandeelhouders. Deze voorzien in de toevoeging van niet-kantoorfuncties aan het gebied waardoor de levendigheid – en daarmee de aantrekkelijkheid van het kantorencluster – toeneemt. In 2022 zal een keuze worden gemaakt voor het meest wenselijke en haalbare ontwikkelscenario, mede bezien in relatie tot de gebiedsvisie voor het hele luchthavengebied. Vanaf 2022 zal de ontwikkelstrategie voor businesspark Flight Forum tot uitvoering worden gebracht. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA. Flight Forum BV is beherend vennoot. | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
-794 | 4.961 | 22.071 | 4.669 | ||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) had sinds 2010 te maken met een niet sluitende exploitatie. In dit kader heeft burgemeester Jorritsma in april 2019 als verbindende en onafhankelijke coördinator een zestal belangrijke stakeholders met elkaar verbonden met als doel om te komen tot een structurele termijn oplossing voor De Heuvel als geheel en het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) in het bijzonder. Op 28 januari 2020 is de gemeenteraad akkoord gegaan met een gemeentelijke bijdrage van € 300.000 om te komen tot een duurzame oplossing voor het MGE, waarna het Memorandum van Overeenstemming ‘Doorontwikkeling van De Heuvel en het Muziekgebouw Eindhoven’ (MvO) is getekend. Op basis van de toegezegde bijdragen in deze MvO is op 31 januari 2020 een eerste aanvraag gedaan voor de Regio Deal. Op 24 maart 2020 heeft het bestuur van de stichting Brainport besloten om via de privaatrechtelijke rechtspersoon Regiofond Brainport BV een financiële bijdrage van € 1.000.000 (incl. BTW) te verstrekken voor de uitvoering van het project MGE, gekoppeld aan de verplichtingen zoals genoemd in hun besluit. De voornaamste verplichting uit dit besluit is: “Er dient een door de gemeenteraad van Eindhoven goedgekeurd ontwikkelplan te worden ingediend alvorens een vervolgaanvraag kan worden ingediend. In dit ontwikkelplan dient vanaf 2022 een structurele oplossing voor het jaarlijkse tekort van het MGE van € 600.000 per jaar opgenomen te zijn.” Het MGE is conform het MvO verzocht om een ontwikkelplan op te stellen om te komen tot een structureel duurzame oplossing. Met CBRE is overeengekomen dat zij een strategische visie op De Heuvel opstellen. Eind 2020 heeft de RVC van het MGE gevraagd om parallel aan het opstellen van een ontwikkelperspectief met locatie De Heuvel een studie te verrichten naar de haalbaarheid op EIK-XL en daarmee te onderzoeken welke locatie het beste past bij haar identiteit en concept. Hier heeft het college van B&W in december 2020 mee ingestemd vanwege het ruimtelijke en financiële belang van een EIK-XL als mogelijk alternatieve locatie. Op 16 maart 2021 heeft het MGE de haalbaarheidsstudie op EIK-XL en de stukken betreffende het ontwikkelplan op De Heuvel aangeleverd. Voor de beoordeling van deze stukken van het MGE hebben wij Blueyard gevraagd om een toetsingskader te ontwikkelen. CBRE heeft conform afspraak de strategische visie aangeleverd op basis van het Programma van Eisen zoals dat door de directie van het MGE met steun van RvC is aangeleverd. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 28 april 2021 besloten dat het ontwikkelperspectief op De Heuvel verder uitgewerkt dient te worden tot een volwaardig ontwikkelplan. Conform de afspraken uit het MvO stelt het MGE in samenwerking met de Gemeente Eindhoven en de Provincie Noord-Brabant en (daar waar mogelijk) in afstemming met CBRE in lijn - en in samenhang - met de strategische gebiedsvisie voor De Heuvel dit ontwikkelplan voor het MGE en de directe omgeving daarvan op. Dit ontwikkelplan dient als basis voor de vervolgaanvraag voor de Regio Deal, die nog in 2021 aangevraagd wordt. In het ontwikkelplan worden ook de cofinanciering en continuïteit na de incidentele impuls betrokken. Met Regiofonds Brainport is dit proces m.b.t. projectaanvraag voor de resterende ca. € 2,5 miljoen aan rijksgelden afgestemd. In dit traject worden alle partners uit het MvO nadrukkelijk betrokken (te weten: GE, MGE, CBRE, PNB en het bedrijfsleven). | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
36 | 9.321 | -2.927 | 0 | ||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | ||||||
Toelichting | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | zie Park Strijp C.V. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
592 | 105 | 1.572 | 10 | ||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | ||||||
Toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijven, evenementen en bewoners. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken gehad met de momenten van economische recessie. Dit had m.n. effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Maar, hoe vreemd het wellicht ook moge klinken, leverde dit juist ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identitieit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. Inmiddels is de gebiedsontwikkeling in een fase waarin de deelgebieden 1 t/m 3 verregaand gerealiseerd resp. in aanbouw is, en voor het laatste deelgebied het stedenbouwkundig plan wordt uitgewerkt. Naar verwachting sluit de bijbehorende (grond-)exploitatie en daarmee de deelneming in 2028. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
-1 | 19.170 | 2.810 | 1.000 | ||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het Parktheater heeft in 2021 een vierjarige subsidie (2021-2024) ontvangen in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) regeling via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is één van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er nog sprake van 2 rollen, te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. In het dossier “evaluatie verbonden partijen” wordt het advies gegeven om onderzoek te verrichten naar Parktheater N.V. omdat onduidelijk is of het publieke belang rechtvaardigt dat we naast een subsidierelatie of verhuurder ook een aandeelhouder moeten zijn. Dit zou moeten gebeuren nadat een vergelijkbaar onderzoek naar het muziekgebouw is afgerond. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
-342 | 4.015 | 2.776 | 45 | ||||
Stichting beheerorganisatie TF-RIEC BZ | 1.2 | ||||||
Toelichting | In de integrale aanpak van zware criminaliteit en daaraan verbonden ondermijning, zijn Brabant en Zeeland al jaren een succesvol voorbeeld voor andere regio’s. In Brabant en Zeeland is een hecht bondgenootschap tegen ondermijning ontstaan; de gemeenten in de twee regio’s en de beide provincies hebben de handen ineengeslagen met onder andere het OM, de politie en de Belastingdienst. TF-RIEC Brabant-Zeeland (TF-RIEC BZ) is een unieke netwerksamenwerking waarbinnen lokaal, regionaal en landelijk initiatieven aan elkaar worden verbonden. Met ingang van 2020 is de gemeente Eindhoven als publiekrechtelijk rechtspersoon, naast de gemeente Tilburg, één van de twee bestuurders in de stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland. De doelstelling van de stichting is om het netwerk optimaal te faciliteren om het te bereiken maatschappelijk effect te verwezenlijken. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De Stichting staat ten dienste van het netwerk van ketenpartners in de regio Brabant-Zeeland. Om ervoor te kunnen zorgen dat het netwerk van ketenpartners rechtmatig en aanbestedingsvrij gebruik kunnen maken van de Stichting, is het college van B&W 13 oktober 2020 akkoord gegaan om op onderdelen een aanpassing in de statuten door te voeren. De raad heeft hierover op 24 november 2020 besloten. Naast de aanpassing van de statuten is tevens een dienstverleningsovereenkomst (DVO) tussen de gemeenten Tilburg en Eindhoven en de Stichting afgesloten. Hierin is duidelijkheid verschaft over de taakuitvoering en de voorwaarden waaronder de opdrachtnemer (Stichting) deze taken uitvoert voor de opdrachtgevers (gemeenten Tilburg en Eindhoven) ten bate van TF-RIEC Brabant-Zeeland (TF-RIEC BZ). De DVO biedt aan de opdrachtgevers tevens een basis om als kassier de rijksbijdrage TF-RIEC BZ en de decentrale bijdragen aan de opdrachtnemer over te maken. | ||||||
Bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven is als publiekrechtelijk rechtspersoon 1 van de bestuurders van de stichting | ||||||
Vestigingsplaats | Tilburg | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
- | - | - | 239 | ||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vier thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven. Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te vergroten voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2020 heeft Twice een aangepaste strategie vastgesteld, gericht op het verder ondersteunen van de doelgroep bij de groei van hun bedrijf. In de nieuwe strategie zijn 6 denklijnen geformuleerd, waarvan één denklijn van start is gegaan per eind 2020: de ingebruikname van het bedrijvencentrum Alpha op de TU/e-campus gericht op een nieuwe doelgroep startups. Het gaat daarbij om studenten / net afgestudeerde start-ups van (vooral) de TU/e die op zoek zijn naar goedkope huisvesting in een inspirerende community. Vanwege het grote succes van Alpha wordt inmiddels al weer serieus nagedacht over uitbreiding van dit bedrijvencentrum. In de loop van 2021 en 2022 gaat Twice verder met het implementeren van de strategie die vorig jaar is uitgedacht. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + recht tot benoemen, schorsen en ontslag | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||
388 | 7.012 | 11.786 | 113 | ||||
. |