Taakvelden

3.1 Economische ontwikkeling

In 2022 richten we ons vooral op:

ARBEIDSMARKT:
In 2022 en de jaren daarna zetten wij ons vanuit onze regiefunctie in op (onder voorwaarde dat de structurele capaciteit geborgd is) op een breed arbeidsmarktbeleid en brede doelgroep:

Werkgevers-werknemersdienstverlening: in 04Werkt hebben de publieke partners (gemeenten, UWV Werkbedrijf, WSD, Ergon en Kempenplus) hun krachten gebundeld op het gebied van de werkgeversdienstverlening. Een belangrijke ambitie voor 04Werkt is actief bij te dragen aan een betere werking van de regionale arbeidsmarkt, door ondersteuning van werkgevers bij hun vraagstukken over menselijk kapitaal en talent en door te zorgen voor een efficiënte, adequate en snelle match tussen werkgever en kandidaat.
In 2022 gaan we verder met de ontwikkeling van Huis naar werk. Het Huis naar Werk, is de ingang voor alle werknemers, werkzoekenden en werkgevers met vraagstukken over Werk, Scholing en Ontwikkeling.

Brainport Human Capital Agenda: de regie voeren en samen met de regionale partners en Brainport uitvoering geven aan de drie hoofdlijnen uit de Brainport Human Capital Agenda (Onderwijsinnovatie, Arbeidsmarkt in Balans, LLO) en de daarin te ontwikkelen of ondergebrachte projecten.

Skillsbased economy: in het kader van de skillsbased economy richten wij ons op:
a.  implementatie van het EU innovatieproject Passport for Work, een tool gericht op het kaart brengen van skills, matching, e-learning en LLO (innovatieproject5). Waarbij de verbinding wordt gezocht met de keten, maar ook met de markt.
b.  in het verlengde daarvan de haalbaarheid onderzoeken om samen met de Provincie, BDO, Universiteit Tilburg en regionale partners het organiseren van een congres eind 2021 of begin 2022, met als thema Connecting de Dots, en focus op de Skills based Economy en LLO. Dit initiatief komt voort uit het project PforW.

ESF: het aanvragen van ESF React en ESF Plus en uitvoering daarvan, waarbij de focus ligt op de gekozen speerpunten van beleid, en rekening houdend met de EU-kaders.

KENNIS EN INNOVATIE:

Het ontwikkelen van een kennis- en innovatieagenda (KIA): het ontwikkelen van een kennis- en innovatieagenda (KIA): De KIA geeft inzicht in de uitdagingen waar de stad Eindhoven voor staat en identificeert de reeds bestaande kennis, onderzoeken, instrumenten, financieringskaders en bestaande kennisstructuren. De kennisagenda agendeert nieuwe kennisvragen, waarbij een verbinding wordt gemaakt tussen strategische kennisvragen, praktische kennisvragen en beleidsvragen.
De KIA geeft daarmee richting aan de ontwikkeling van (regionale) kennisecosystemen zodat beleid voortdurend kan worden gevoed door actuele kennis.

Innovatie: de innovatie-faciliteiten verbeteren om samen met anderen (derden) te kunnen experimenteren en ontmoetingen te faciliteren in de vorm van een living lab. Het living lab is een plek waar inwoners, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en kennisinstellingen worden uitgedaagd om met ons mee te denken en nieuwe innovaties ontwikkelen voor maatschappelijke vraagstukken.

Gestructureerd omgaan met gemeenschappelijke innovaties: het doorontwikkelen van netwerk en hulpmiddelen om gerichter om te gaan met innovatie in gemeentelijke processen. Dit moet leiden tot een meer systematische en gefocuste inzet om goede ideeën kans te geven, focus aan te brengen en systematisch van elkaar te leren. Dit biedt tevens de mogelijkheid om belangrijke randvoorwaarden zoals inwonerparticipatie, design thinking en responsible innovation (ethiek) structureel te verbinden met de vele vernieuwingsinitiatieven die er lopen.

Ethische commissie: innovatie en digitalisering in het bijzonder maakt veel mogelijk, maar zorgt ook voor risico’s en bedreigingen. Dat roept grote maatschappelijke vraagstukken op. Daarom richten we een onafhankelijk ethische commissie op en vormen we intern ethische teams. Deze deskundigen kunnen kritisch meedenken over de brede sociale en maatschappelijke impact van nieuwe technologie en helpt met praktische (ethische) adviezen bij de meningsvorming van raadsleden, bestuurders, ambtenaren en
inwoners.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 16:36:49 met de export van 09/29/2021 16:21:06