Taakveld uitleg |
---|
Verkeersveilige stad | |||
Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen | |||
Autoluwe binnenstad | |||
30 km/u straten in het centrum | |||
Bereikbaarheid van de stad | |||
Realiseren fietsinfrastructuur | |||
Verbeteren kwaliteit HOV | |||
Vernieuwen verkeerslichten | |||
Realiseren hubs | |||
Duurzame mobiliteit | |||
Stimuleren laadinfrastructuur | |||
Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||
Onderhouden wegen | |||
Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels | |||
Reinigen |
In 2022 richten we ons vooral op:
• | Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte: de openbare ruimte wordt klimaatadaptief en toegankelijk ingericht (conform het handboek openbare ruimte dat rekening houdt met het VN-verdrag |
---|---|
• | Duurzame openbare ruimte: we richten de openbare ruimte zo in dat deze uitnodigt tot bewegen en ontmoeten en het gebruik van duurzamer vervoer stimuleert. Dit doen we door het vergroenen van de openbare ruimte, het realiseren van ommetjes en het onderhouden van goede loop- en fietsverbindingen. In het kader van het wegenbeheerplan 2021-2024 vormen we minimaal 2 fietspaden om van tegels naar asfalt. We passen circulariteit toe, door zoveel mogelijk hergebruik van materialen en duurzaam asfalt. Verlichting die vervangen wordt, wordt uitgevoerd in LED. In 2022 voeren we een pilot uit en evalueren deze daarna om te bepalen of en hoe bladkorven opnieuw geïntroduceerd kunnen worden. |
• | Herinrichting Boschdijk: één van de grotere onderhoudsprojecten is de herinrichting van de Boschdijk. Naast het plegen van de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden willen we (met mede financiering uit het Fonds Bovenwijks) komen tot een groene, klimaat adaptieve, aantrekkelijke en verkeersveilige inrichting. Het ontwerp dat samen met belanghebbenden tot stand komt, wordt in 2022 verder uitgewerkt, zodat eind 2022/begin 2023 een start kan worden gemaakt met de uitvoering van de werkzaamheden. |
• | Uitwerking en uitvoer van het MIRT-pakket: de uitwerking van de afspraken gemaakt naar aanleiding van het MIRT onderzoek Verstedelijking en bereikbaarheid Brainport, maar bijvoorbeeld ook het korte termijn pakket van A2/N2. |
• | Mobility as a Service (MaaS): de implementatie om zakelijke kilometers van de gemeente Eindhoven en de medewerkers van ASML te verduurzamen zetten we door.Verder willen we MaaS doorontwikkelen voor het woon-werkverkeer van medewerkers van de gemeente Eindhoven. |
• | Bereikbaarheidsplan De Run: vervolg van maatregelen, zoals verbeteren van fietsinfrastructuur tussen de HTCE en De Run en tussen het centrum en De Run, uitbreiden van hubs en het verbeteren van de aansluiting op de A2/N2. |
• | No-regret maatregelen bundelroute: vervolg geven aan de bundelroute Eisenhowerlaan – Ring – Kennedylaan met als doel om het gemotoriseerd verkeer beter te laten doorstromen. |
• | Autoluw centrum: invulling geven aan het plan, onder meer door herinrichting van de kruising Mathildelaan/Emmasingel en het uitbreiden van het aantal straten met 30 km/u regime, maar ook door opstarten van project Fuutlaan en het verbeteren van doorstroming op de Ring. |
• | Uitvoeren maatregelen SmartwayZ.NL / bereikbaarheidsagenda: daaronder vallen het realiseren van fietsinfrastructuur (zoals de verbinding Eindhoven-Helmond), HOV-banen, doorstromingsmaatregelen, gedragsmaatregelen en smart mobility-oplossingen. In de regio zetten we in op uitvoeringskracht met de doorontwikkeling van Brainport Bereikbaar. |
• | HOV3: start realisatie HOV 3 tussen Eindhoven Airport en Huizingalaan. |
• | Intensiveringsmiddelen: in de begroting 2021 is een intensivering van 1 miljoen per jaar voor een periode van 3 jaar (2021 – 2023) beschikbaar gesteld voor diverse onderwerpen op het gebied van mobiliteit. Voor 2022 hebben we hieronder per thema concrete projecten benoemd waarmee we aan de slag gaan: |