Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

In 2022 richten we ons vooral op:

Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte: de openbare ruimte wordt klimaatadaptief en toegankelijk ingericht (conform het handboek openbare ruimte dat rekening houdt met het VN-verdrag
Handicap). Groen en water worden zichtbaar versterkt door te ontharden (vergroenen). Dit draagt bij aan een leefbare en aantrekkelijke openbare ruimte. Dit doen we onder andere door uitvoering te geven aan groot- onderhoudsprojecten zoals de herinrichting van de Vlokhovenseweg, de Lijmbeekstraat en de Javalaan.

Duurzame openbare ruimte: we richten de openbare ruimte zo in dat deze uitnodigt tot bewegen en ontmoeten en het gebruik van duurzamer vervoer stimuleert. Dit doen we door het vergroenen van de openbare ruimte, het realiseren van ommetjes en het onderhouden van goede loop- en fietsverbindingen. In het kader van het wegenbeheerplan 2021-2024 vormen we minimaal 2 fietspaden om van tegels naar asfalt. We passen circulariteit toe, door zoveel mogelijk hergebruik van materialen en duurzaam asfalt. Verlichting die vervangen wordt, wordt uitgevoerd in LED. In 2022 voeren we een pilot uit en evalueren deze daarna om te bepalen of en hoe bladkorven opnieuw geïntroduceerd kunnen worden.

Herinrichting Boschdijk: één van de grotere onderhoudsprojecten is de herinrichting van de Boschdijk. Naast het plegen van de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden willen we (met mede financiering uit het Fonds Bovenwijks) komen tot een groene, klimaat adaptieve, aantrekkelijke en verkeersveilige inrichting. Het ontwerp dat samen met belanghebbenden tot stand komt, wordt in 2022 verder uitgewerkt, zodat eind 2022/begin 2023 een start kan worden gemaakt met de uitvoering van de werkzaamheden.

Uitwerking en uitvoer van het MIRT-pakket: de uitwerking van de afspraken gemaakt naar aanleiding van het MIRT onderzoek Verstedelijking en bereikbaarheid Brainport, maar bijvoorbeeld ook het korte termijn pakket van A2/N2.

Mobility as a Service (MaaS): de implementatie om zakelijke kilometers van de gemeente Eindhoven en de medewerkers van ASML te verduurzamen zetten we door.Verder willen we MaaS doorontwikkelen voor het woon-werkverkeer van medewerkers van de gemeente Eindhoven.

Bereikbaarheidsplan De Run: vervolg van maatregelen, zoals verbeteren van fietsinfrastructuur tussen de HTCE en De Run en tussen het centrum en De Run, uitbreiden van hubs en het verbeteren van de aansluiting op de A2/N2.

No-regret maatregelen bundelroute: vervolg geven aan de bundelroute Eisenhowerlaan – Ring – Kennedylaan met als doel om het gemotoriseerd verkeer beter te laten doorstromen.

Autoluw centrum: invulling geven aan het plan, onder meer door herinrichting van de kruising Mathildelaan/Emmasingel en het uitbreiden van het aantal straten met 30 km/u regime, maar ook door opstarten van project Fuutlaan en het verbeteren van doorstroming op de Ring.

Uitvoeren maatregelen SmartwayZ.NL / bereikbaarheidsagenda: daaronder vallen het realiseren van fietsinfrastructuur (zoals de verbinding Eindhoven-Helmond), HOV-banen, doorstromingsmaatregelen, gedragsmaatregelen en smart mobility-oplossingen. In de regio zetten we in op uitvoeringskracht met de doorontwikkeling van Brainport Bereikbaar.

HOV3: start realisatie HOV 3 tussen Eindhoven Airport en Huizingalaan.

Intensiveringsmiddelen: in de begroting 2021 is een intensivering van 1 miljoen per jaar voor een periode van 3 jaar (2021 – 2023) beschikbaar gesteld voor diverse onderwerpen op het gebied van mobiliteit. Voor 2022 hebben we hieronder per thema concrete projecten benoemd waarmee we aan de slag gaan:
•   Proefcasus Eindhoven Airport: Verdere uitwerking van het advies van Pieter van Geel (Opnieuw Verbonden) ten behoeve van een kwalitatieve ontwikkeling van de luchthaven in de periode 2020-2030. In het advies zijn 5 speerpunten benoemd: sturen op minder geluidsbelasting, bijdragen aan klimaatdoelstellingen, verbeteren luchtkwaliteit, meerwaarde voor de regio en vertrouwen vanuit omgeving.
•   Verkeersveiligheid: Aansluiting Hugo van de Goeslaan verbeteren: in 2022 geven we vervolg aan de opgestarte verkenning om samen met de stakeholders te komen tot een gezamenlijke brede aanpak. Daarnaast intensiveren aanpak schoolzones: tot op heden transformeren we elk jaar een aantal schoolzones, we willen hierop intensiveren en gaan de resterende schoolzones blijvend verbeteren. Verder krijgen we vanuit inwoners regelmatig kleine verkeersveiligheidsknelpunten aangedragen die we graag aan zouden pakken. Met de extra middelen hebben we de mogelijkheid een deel van deze (kleine) knelpunten uit de stad aan te pakken.   
•   Smart mobility: Basisafspraken samenwerking met SmartwayZ.NL en de B5 op het gebied van smart mobility. Net als de provincie en de andere B5-steden financieren we de regionale samenwerking op het gebied van verkeersmanagement (regionaal verkeerskundige teams, operationele netwerkkaarten en knelpuntenanalyse) maar bijvoorbeeld ook de samenwerking rond diensten van de verkeerscentrale. Daarnaast gaan we de pop-up P+R’s verder uitbouwen en creëren daarmee een logisch netwerk in de stad met bijbehorend aanbod van (deel)mobiliteit en campagnes. En we werken aan doorontwikkeling van parkeermanagement: we zorgen ervoor dat we bezoekers en inwoners van de stad nog beter en toekomstbestendig kunnen verwijzen. Denk aan PRIS, in-car verwijzing en parkeerverwijzing voorafgaand aan en tijdens de reis, etc.  
•   Doorstroming in het bijzonder de Ring: in 2021 is gestart met de Ringstudie, deze heeft inzichtelijk hoe we de doorstroming op de Ring kunnen verbeteren, waarover we in 2021 in gesprek gaan met stakeholders en waar mogelijk al over gaan tot vervolgstappen. Daarnaast is het op belangrijke wegen zoals de Ring en radialen van belang om het aantal verouderde verkeerslichten snel te vervangen en het functioneren goed te blijven monitoren op basis van veranderende verkeersstromen.

Daarnaast is in deze begroting 2022 een structurele intensivering van € 200.000 toegevoegd aan het thema ruimte en mobiliteit. Dat zetten we in ten behoeve van de mobiliteitstransitie, met in het bijzonder focus voor het thema fiets.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 16:36:49 met de export van 09/29/2021 16:21:06