Taakveld uitleg | |
---|---|
Tot dit taakveld behoort de facilitering van de bestuursorganen:
Tot dit taakveld behoren niet:
| |
Voor meer informatie www.findo.nl |
Realiseren van ambities door bestuurlijke en ambtelijke samenwerking | |||
Toelichting: | Dit taakveld heeft in merendeel betrekking op het realiseren van onze ambities door bestuurlijke en ambtelijk samen te werken in wisselende coalities en op wisselende schaalniveaus. Samenwerking in netwerken is en wordt steeds noodzakelijker om (complexe) maatschappelijke opgaven te realiseren. Denk aan opgaven zoals ons voorzieningenniveau op een hoger niveau brengen, de energietransitie, de circulaire economie, digitalisering, veiligheid en mobiliteit. Burgers en andere partijen ontplooien zelf allerlei initiatieven. Wij spelen daarop in, nodigen uit en definiëren publieke randvoorwaarden. Onder andere door inzet vanuit onze kantoren in Den Haag en Brussel. | ||
Beleidsstukken: | |||
Blijven inzetten op de verbinding en samenwerking met de ons omliggende gemeenten | |||
Toelichting: | Als verantwoordelijke centrumstad van de Brainportregio blijven we onverkort inzetten op de verbinding en samenwerking met omliggende gemeenten. In het stedelijk gebied geven we in samenwerking met de andere acht gemeenten uitvoering aan de agenda voor wonen en economie, voorzieningen en ruimte. Op het niveau van Zuidoost-Brabant werken we samen op de thema’s economie, mobiliteit, energietransitie en transitie landelijk gebied. | ||
Uitvoering Stedelijke agenda Brabantstad | |||
Toelichting: | We geven met de grote Brabantse steden en de provincie uitvoering aan de Stedelijke Agenda BrabantStad waarbij we onze inzet uitlijnen met onze bestuurlijke prioriteiten en ambities. We maken werk met werk en kiezen die speerpunten waar het loont om op Brabantse schaal samen te werken. Dit doen we op een wijze die past bij ons uitgangspunt dat BrabantStad een licht bestuurlijk netwerk is en blijft met zo min mogelijk bestuurlijke drukte. | ||
Versterking van triple helix-samenwerking | |||
Toelichting: | Samen met het Rijk en de provincie en met onze triple-helix partners in de regio geven we uitvoering aan de ambities, onder andere via de Brainport Nationale Actieagenda. Alle inwoners moeten daar uiteraard van profiteren. We zetten dan ook volop in om de triple helix-samenwerking van overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen bij te laten dragen aan de brede welvaart. | ||
Intensivering samenwerking | |||
Toelichting: | Met de Noordelijke en Zuidelijke Randstad en het Rijk vertalen we de Ruimtelijk Economische Ontwikkelstrategie (REOS) in de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) ter versterking van de internationale concurrentiekracht van Nederland. Daarnaast zetten we in op verdere intensivering van de samenwerking met de G4 / G6 (G4, samen met Groningen en Eindhoven). | ||
Bestuurlijke netwerken en samenwerkingsverbanden | |||
Toelichting: | Nationaal blijven we bestuurlijk actief in netwerken en samenwerkingsverbanden die ons helpen om onze ambities te realiseren. Voorbeelden hiervan zijn de VNG, het G40-netwerk (met name de sociale pijler) en het Netwerk Kennissteden. | ||
Samenwerking op Europese schaal | |||
Toelichting: | Op Europese schaal zetten we in op belangenbehartiging en positionering van Eindhoven en de Brainport regio via ons netwerk binnen de Europese commissie en met leden van het Europees parlement en met onze internationale netwerken zoals bijvoorbeeld Eurocities, European Region Research and Innovation Network (ERRIN), The European Network of Living Labs (ENoLL), Local Government for Sustainability (ICLEI) en POLIS (een netwerk rondom innovatieve mobiliteitsoplossingen). Europese investeringsmiddelen naar Eindhoven halen om een impuls te geven aan de realisatie van onze ambities, is een belangrijk speerpunt. De Europese Commissie zet stevig in op de Green Deal en Digitalisering. Dit biedt veel kansen. | ||
Inwoners en overheidsparticipatie | |||
Toelichting: | Onze stad staat voor een aantal lokale en globale opgaven zoals de snelle groei, klimaatverandering en energietransitie. Tegelijkertijd hebben actuele maatschappelijke trends zoals individualisering, polarisatie en digitalisering steeds meer invloed op onze samenleving. De vorig jaar vastgestelde Nota Inwoners- en overheidsparticipatie geeft hier handvatten voor. Dit beleid gaat in 2022 verder handen en voeten krijgen. We kijken met een nieuwe blik naar het vormgeven van participatie. Doelgericht maatwerk, oog voor de diversiteit van de stad en innovatie en vernieuwing zijn daarbij belangrijke pijlers. Daarmee willen we meer en andere groepen bereiken en de kwaliteit van participatie te vergroten. Juist omdat de stad diverser is geworden en traditionele vormen van representatie in wijken en buurten minder vanzelfsprekend zijn. |
In 2022 richten we ons vooral op:
• | Inwoners en Overheidsparticipatie: stimuleren van innovatie in participatie trajecten in de stad, borgen van procesafspraken en verwachtingsmanagement, uitwerken leergang Inwoners en Overheidsparticipatie (IOP) en het verder ontwikkelen van een digitaal instrumentarium, om een basis te leggen voor de verdere structurele borging en doorontwikkeling van IOP in de organisatie en in de stad. |
---|