6 Sociaal domein

Wmo

  Wmo
De landelijke trends en ontwikkelingen laten ons zien dat het nodig aandacht te hebben voor de ouder wordende mens en de uitdagingen die dat met zich meebrengt. We laten natuurlijk ook de meest kwetsbaren in de samenleving niet tussen de wal en het schip vallen en blijven ons onverminderd inzetten om iedereen zoveel als mogelijk een zelfstandige plek en toekomst te bieden in onze stad. Zo lang mogelijk thuis wonen in de (eigen) wijk is waar we ons de komende jaren op richten.
We streven ook dit jaar naar het bieden van de meest passende ondersteuning aan inwoners. We doen dat door ons mantelzorgbeleid verder uit te werken, we worden een dementie én GGZ-vriendelijke gemeenschap en we zetten in op nieuwe technologieën waardoor onze inwoners langer zelfstandig thuis kunnen wonen.
Mede door de invoering van het abonnementstarief en de stijging van het aantal aanvragen huishoudelijke ondersteuning, woningaanpassingen en hulpmiddelen is het van groot belang om aankomende problemen vroegtijdig te bespreken, te signaleren en preventief en vanuit positieve gezondheid geredeneerd te handelen. Daarmee kan zwaardere zorg en ondersteuning worden voorkomen. Het actieplan ouderen langer thuis wordt in 2022 verder uitgewerkt tot verschillende scenario’s en een beleidsplan voor de toekomst.
We bouwen verder aan de ideale klantreis voor de inwoner en de transformatie van het sociaal domein. Dit doen we onder andere door onze deelname aan het 'Verbetertraject voor de Toegang' maar ook door de nieuwe contracten voor gespecialiseerde begeleiding in de Wmo. We realiseren met onze sociale partners nog meer voorzieningen dichtbij inwoners en laagdrempelig in de wijken, waardoor onze inwoners steeds vaker een passend en aansluitend aanbod in hun eigen buurt kunnen vinden en we tweedelijns hulp kunnen uitstellen of voorkomen.
Onze transformatie richt zich het komend jaar op intensieve samenwerking tussen de partijen in de sociale bais, generalisten van Stichting WIJeindhoven, de partners van de basisdagbesteding én onze gecontracteerde partners voor Wmo-begeleiding en de maatwerkvoorziening dagbesteding maatwerkdagbesteding. Doordat de AVE-aanpak (Aanpak ter Voorkoming van Escalatie) wordt geïmplementeerd is er meer duidelijkheid  rondom taken en rollen en verantwoordelijkheden in de keten. Dit voorkomt dubbelingen in het proces en bevordert de samenwerking. We besteden in de totale keten explicieter aandacht aan het werken volgens 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur doordat we met alle partijen werken volgens hetzelfde instrument; 'Wat Telt'! Hiermee wordt nog nadrukkelijker ingezet op de doelen en resultaten die voor de inwoner belangrijk zijn en werkt iedereen daar op zijn eigen manier aan mee.

We hebben het afgelopen jaar door middel van aanbestedingen verschillende contracten gesloten. In het kader van de doordecentralisatie Beschermd Wonen is er een regiovisie Beschermd Wonen geschreven en zal de inkoop Beschermd Wonen in 2022 plaats vinden. De financiële impact van het objectieve verdeelmodel wordt in de meicirculaire 2022 bekend gemaakt en de ontwikkelingen hiertoe houden wij nauwlettend in de gaten.
Met de regio blijven we werken aan de (door)decentralisatie Beschermd Wonen, zodat inwoners met een psychische kwetsbaarheid zo zelfstandig mogelijk wonen met passende ondersteuning en begeleiding. Zoals hierboven benoemd investeren we met een extra financiële impuls in activiteiten in de buurt en wijk, zodat we zorgen voor een krachtigere wijk en een zachtere landing voor de meest kwetsbaren.

Ten aanzien van Beschermd Wonen is er sprake van onzekerheid met betrekking tot het juist kunnen begroten van de cliëntaantallen. In 2021 is een belangrijk deel van de cliëntpopulatie overgegaan naar de Wlz en is de financiering via een apart verdeelmodel per 1-1-2023, met een invoerpad van 10 jaar, nog niet afgerond. In de nieuwe situatie blijven bestaande cliënten voor rekening komen van de gemeente Eindhoven en nieuwe cliënten voor de gemeente van herkomst (op basis van het zogenaamde  woonplaatsbeginsel). Met de regiogemeenten is de afspraak gemaakt om te werken aan een regionaal plan waarin onderlinge solidariteit en de gewenste innovatie verder wordt uitgewerkt.  In 2022 zullen wij nader bezien hoe, op basis van solidariteit, een goed evenwicht kan worden gevonden in de verdeling van de te maken zorgkosten in relatie tot de te ontvangen rijksbijdrage.

Vanuit een integrale aanpak werken we aan de complexe opgave om passende woonvormen te bieden aan onze kwetsbare inwoners met aandacht voor spreiding. We geven de transformatie van de maatschappelijke opvang verder vorm. In samenwerking met de regio geven we daartoe concreet invulling aan de pijler preventie.
We ontwikkelen beleid voor de Vrouwenopvang en Gezinsopvang MO, bouwen verder aan een sterke lokale samenwerking bij de aanpak van huiselijk geweld en zetten extra in op de aanpak van ouderenmishandeling.

We investeren extra middelen om de zorg aan de  inwoners met een complexe hulpvraag te verbeteren. In 2022 onderzoeken we op welk niveau van uitvoering de wijk-GGD en Recovery College kan worden voortgezet. Tenzij er bijzonderheden uit de evaluatie wijk-GGD (voorzien in januari / februari 2022) komen, wordt de pilot vanaf maart 2022 voortgezet. Hiervoor is in 2022 financiële ruimte. Ervan uitgaande dat de evaluatie positief is, zetten we in op structurele bekostiging vanaf 2023.

Ook willen we in 2022 goede opvolging geven aan de initiatieven die zijn voortgekomen uit de samenwerking met de stakeholders om de keten meer outreachend èn meer sluitend te maken.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 16:36:49 met de export van 09/29/2021 16:21:06