Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal verstrekte uitkeringen Participatiewet | 6.476 | 6.845 | 6.891 | 6.891 | 6.891 | 6.891 | ||
Toelichting cijfers: | We gaan uit van de CEP-voorspelling over het jaar 2022 van 3,49%. We willen het echter 1%-punt beter doen dan deze landelijke voorspelling. Daarom begroten we voor 2022 een toename van 2,49% wat overeen komt met een toename van 167 bijstandsuitkeringen. We gaan uit van een beginstand op 1 januari 2022 van 6.724 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Betreft het aantal uitkeringen dat wordt verstrekt aan mensen dat recht heeft op een uitkering in het kader van de Participatiewet. Het aantal verstrekte uitkeringen betreft PW-uitkeringen, excl. uitkeringen IOAW, IOAZ en BBZ. | |||||||
Motivatie keuze: | Spreekt voor zich, geeft een indicatie van hoeveel uitkering worden verstrekt in het kader van de Participatiewet | |||||||
Bron: | GWS (gemeente Eindhoven) | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | maandelijks | |||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Instroom uitkeringen Participatiewet | - | 2.543 | 1.680 | 1.680 | 1.680 | 1.680 | ||
Toelichting cijfers: | We hebben te maken met twee ontwikkelingen: enerzijds de na-ijleffecten van de corona-crisis, anderzijds een verwachte economische groei. | |||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft de instroom op jaarbasis | |||||||
Motivatie keuze: | Dit geeft een beeld van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en onze prestaties om mensen preventief aan het werk te helpen | |||||||
Bron: | Suite4Inkomen | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | per kwartaal | |||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Ratio instroom/uitstroom Participatiewet | - | 1,6 | 1,11 | 1,11 | 1,11 | 1,11 | ||
Toelichting cijfers: | Als gevolg van de economische situatie verandert deze verhouding. De instroom gaat toenemen en het wordt lastiger om uitstroom te realiseren. | |||||||
Toelichting indicator: | De verhouding van mensen die een aanspraak gaan maken op bijstand (instroom) en de mensen die uitstromen (naar werk of anderszins) | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan of het bestand stijgt of daalt. | |||||||
Bron: | Suite4Inkomen | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | per kwartaal | |||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% huishoudens met laag inkomen in het voorgaande jaar | - | 8,1% | 8,1% | 7,7 | 7,4% | 7,0% | ||
Toelichting cijfers: | Het is nog onduidelijk wat de impact van de corona-crisis is op het aantal inwoners met een laag inkomen. Onze verwachting is dat het aantal huishoudens dat in 2022 moet rondkomen met beperkte financiële middelen conform de begroting van 2021 is, aangezien in de loop de tweede helft van 2021 de ondersteunende maatregelen vanuit het Rijk naar verwachting worden stopgezet. Vanaf 2023 verwachten we weer een daling. Berekening 2021 verwachtte stijging van 10% van de huishoudens tot 101%= 9.800 huishoudens oftewel 8,1%. 2022: 8,1% (aanhouden 2021) | |||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft het percentage huishoudens dat een laag inkomen heeft tot 101% (in het voorgaande jaar) volgens de definitie van het CBS. Dat betekent dat een huishouden over onvoldoende middelen beschikt om een bepaald minimaal consumptieniveau te bereiken. | |||||||
Motivatie keuze: | Deze indicator is objectief en goed meetbaar. Het geeft een duidelijk beeld van het percentage huishoudens dat met weinig financiële middelen rond moet komen. | |||||||
Bron: | CBS | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | |||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
% fraude onderzoeken dat leidt tot een aanpassing van de uitkering | - | 30% | 30% | 30% | 30% | 30% | |||
Toelichting cijfers: | Op basis van signalen en eigen onderzoek kan fraude-onderzoek leiden tot aanpassing. Door een betere gerichtheid streven we naar een hoog %. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Door het sociaal domein worden onderzoeken gedaan naar rechtmatigheid. Het % geeft aan in welke mate dit leidt tot aanpassing. | ||||||||
Motivatie keuze: | We moeten gerichte onderzoeken doen. | ||||||||
Bron: | Suite4inkomen | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | ||||||||
Beleidsstukken: | |||||||||
% inwoners dat de meedoenbijdrage ontvang | - | 78,8% | 82,2% | 85% | 85% | 85% | |||
Toelichting cijfers: | In het beleidsplan armoede en schulden investeren we in een beter bereik en een betere toegankelijkheid van onze minimaregelen. Dit doen we onder andere door een communicatiecampagne, het actief benaderen van rechthebbende bewoners en vooraf ingevulde formulieren. Verder zetten we in op de samenwerking met het team van Participatie en onderzoeken we hoe we inkomensondersteundende maatregelen als advies kunnen inouwen in de route van de NSR. We verwachten daarmee een stijging in het gebruik. Ook de effecten van de corona-crisis zullen naar verwachting een stijging van het gebruik tot gevolg hebben. Begroting 2022: | ||||||||
Toelichting indicator: | De indicator laat zien hoeveel procent van de inwoners met een laag inkomen gebruik maakt van de Meedoenbijdrage. Eindhovenaren met een laag inkomen (tot 120%) kunnen in aanmerking komen voor een Meedoenbijdrage die het mogelijk maakt dat men kan meedoen aan een sport, dansles of een cursus. De Meedoenbijdrage is ook bedoeld om bijvoorbeeld voordelig te zwemmen, een goedkoper bibliotheekabonnement af te sluiten, gratis met de bus te reizen of om de ouderbijdrage/schoolspullen te betalen. | ||||||||
Motivatie keuze: | De indicator laat zien hoeveel mensen gebruik maken van de Meedoenbijdrage en zo financiële ondersteuning krijgen om mee te kunnen doen. | ||||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | ||||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||||
Aantal verstrekte individuele inkomenstoeslagen | 4.041 | 4.000 | 4.050 | 4.100 | 4.125 | 4.150 | |||
Toelichting cijfers: | In 2022 verwachten we geen grote stijging, omdat deze indicator gaat over langdurige armoede. De corona-crisis zal op deze doelgroep naar verwachting weinig effect hebben. Door middel van het actief benaderen van rechthebbende werken we aan het verhogen van het bereik en de toegankelijkheid van deze inkomensvoorziening, wat naar verwachting leidt tot een lichte stijging van het aantal verstrekkingen. | ||||||||
Toelichting indicator: | Eindhovenaren van 23 jaar of ouder (maar die nog niet de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt) en al minstens 5 jaar achter elkaar rondkomen van een minimuminkomen kunnen in aanmerking komen voor deze regeling. | ||||||||
Motivatie keuze: | Het geeft een beeld van een financieel kwetsbare groep. Als deze indicator stijgt dan is dat een signaal dat de armoede in Eindhoven stijgt dan wel dat er beter gebruik gemaakt wordt van deze voorziening. | ||||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | ||||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||||
Aantal verstrekte bijzondere bijstand (exclusief bewindvoering) | 2.261 | 4.400 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | |||
Toelichting cijfers: | In 2021 zijn de cijfers inclusief beschermingsbewind gehanteerd. In 2022 verwachten we 2.900 keer bijzondere bijstand te verstrekken. We verwachten dat dit cijfer de opvolgende jaren stabiel blijft. | ||||||||
Toelichting indicator: | Voor inwoners met een laag inkomen kan bijzondere bijstand worden aangevraagd wanneer men door bijzondere omstandigheden voor extra kosten komt te staan, waarvoor men zelf onvoldoende inkomen of vermogen heeft. | ||||||||
Motivatie keuze: | Geeft inzicht in maatwerk bij individuele problemen van inwoners met een laag inkomen. | ||||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | ||||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||||
Aantal actief benaderde huishoudens d.m.v. vroegsignalering | - | 400 | 500 | 550 | 600 | 600 | |||
Toelichting cijfers: | De pilot is begin 2021 gestart, waarbij we het eerste half jaar nog nodig hebben gehad om de voorwaarden mbt gegevensuitwisseling met schuldeisers in te regelen. Derhalve hebben we nog onvoldoende beeld van het aantal meldingen en het bereik. In de tweede helft van het jaar verwachten we daar ervaring mee op te doen, waardoor we beter kunnen prognoticeren. We hebben naar vergelijkbare gemeenten gekeken waaruit we concluderen dat het aantal van 400 voor 2021 voor Eindhoven representatief is. Inzet is in de opvolgende jaren om bereik te vergroten. | ||||||||
Toelichting indicator: | In 2021 starten we met Vroegsignalering. Op basis van vergelijkbare gemeenten willen we in ieder geval 400 huishoudens actief benaderen om ondersteuning in het kader van vroegsignalering te kunnen bieden. | ||||||||
Motivatie keuze: | Het laat zien of we huishoudens met beginnende financiële problemen weten te bereiken. | ||||||||
Bron: | Nog niet bekend | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | maandelijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | ||||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||||
Aantal huishoudens in budgetbeheer | - | 1.150 | 1.210 | 1.270 | 1.325 | 1.380 | |||
Toelichting cijfers: | De komende 5 jaar verwachten we een structurele stijging van 20% in het aanbod budgetbeheer door de Vroegsignalering, de nazorgaanpak en door de ontwikkelingen met betrekking tot bewindvoering, waarbij we o.b.v. het adviesrecht budgetbeheer kunnen adviseren als alternatief voor beschermingsbewind. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het aantal mensen in budgetbeheer geeft een indicatie of we mensen vroegtijdig weten te bereiken voordat ze ernstige financiële problemen hebben. | ||||||||
Motivatie keuze: | Enerzijds om een afname van het aantal onder bewindgestelden en een toename van de aantallen budgetbeheerrekeningen te laten zien. Anderzijds geeft het aantal mensen in budgetbeheer een indicatie of we mensen vroegtijdig weten te bereiken voordat ze ernstige financiële problemen hebben. | ||||||||
Bron: | Allegro | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | ||||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||||
Gemiddelde schuldenlast bij start schulddienstverlening | - | 48.000 | 45.000 | 40.000 | 35.000 | 32.000 | |||
Toelichting cijfers: | Hoe lager het totale schuldbedrag, hoe effectiever de interventies m.b.t. schuldhulpverlener en hoe sneller de problematische schuldsituatie wordt opgelost. We verwachten met de inzet van vroegsignalering, de laagdrempelige toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening en de (publiek-private) samenwerking dat inwoners met problematische schulden eerder in beeld komen en sneller geholpen worden waardoor de hoogte van het schuldenpakket zal afnemen. | ||||||||
Toelichting indicator: | Als de gemiddelde schuldenlast bij de start van schulddienstverlening naar beneden gaat dan zijn inwoners met financiële problemen eerder in beeld. | ||||||||
Motivatie keuze: | Als de gemiddelde schuldenlast bij de start van schulddienstverlening naar beneden gaat dan zijn inwoners met financiële problemen eerder in beeld. | ||||||||
Bron: | Allegro | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | ||||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||||
Aantal huishoudens met bewindvoering | - | 2.850 | 2.800 | 2.700 | 2.650 | 2.600 | |||
Toelichting cijfers: | In 2021 onderzoeken we hoe mensen die hun financiën niet zelf kunnen beheren het best geholpen zijn. Dit kan beschermingsbewind zijn of een alternatief (budgetbeheer, inhouding vaste lasten of een Fintech-oplossing). Ook zullen we gebruik maken van het adviesrecht. We verwachten dat daarmee de instroom tot beschermingsbewind daalt. | ||||||||
Toelichting indicator: | Het aantal huishoudens in bewind laat zien hoeveel mensen hier gebruik van maken en of er voldoende gebruik wordt gemaakt van alternatieven. | ||||||||
Motivatie keuze: | Het aantal huishoudens in bewind laat zien hoeveel mensen hier gebruik van maken en of er voldoende gebruik wordt gemaakt van alternatieven. | ||||||||
Bron: | Cognos/Suite | ||||||||
Type bron: | registratie | ||||||||
Frequentie: | maandelijks | ||||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | ||||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ |