6 Sociaal domein

Werk & Inkomen

  Werk en inkomen
Met ons arbeidsmarktbeleid helpen wij ondernemers en hun bedrijven en stimuleren we economische ontwikkelingen in onze regio, om zo duurzame werkgelegenheid voor onze inwoners te creëren. We werken nauw samen met ketenpartners als Stichting WIJeindhoven en het Participatiebedrijf, zodat inwoners zonder werk zo snel mogelijk aan de slag kunnen of een traject krijgen om de stappen te zetten die nodig zijn om aan werk te komen. Met die ketenpartners voeren we continu verbeteringen door zodat mensen niet tussen wal en schip vallen en er sprake is van soepele overgangen tussen ketenpartners.

Onze regio is economisch sterk en veerkrachtig. We verwachten daarom dat na de corona-crisis onze regio als banenmotor weer op gang komt. Veel sectoren zijn zwaar getroffen waardoor met name flexkrachten, jongeren en zelfstandigen de dupe zijn geworden van de crisis. We zorgen ervoor dat we deze kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt actief benaderen om samen met hen de mogelijkheden op de arbeidsmarkt te verkennen.
Samen met onze partners zetten we alles-op-alles om mensen die werkloos dreigen te raken te ondersteunen of te begeleiden naar ander werk omdat het naast inkomen belangrijk is voor hun geluk. Onze inzet is daarbij gericht op het voorkomen van uitkeringsafhankelijkheid.

We vinden het belangrijk dat iedere Eindhovenaar de kans heeft om mee te doen in de samenleving op alle onderdelen waaronder de arbeidsmarkt. Het hebben van een baan, een inkomen en voldoende geld om mee te kunnen doen lijkt zo vanzelfsprekend. Toch is dat voor veel Eindhovenaren niet het geval. We willen onze bijstandsgerechtigden ondersteunen en hen de kans geven weer mee te doen. We hebben daarbij de ambitie hen een beter handelingsperspectief te geven met als ultieme doel uitstroom uit de bijstand naar een betaalde baan. Een baan is namelijk meer dan alleen werk. Het zorgt voor vrijheid, vergroot sociaal contact, geeft zelfvertrouwen en trots. Daarnaast zorgt het voor een inkomen waar men zelf voor heeft gewerkt en waardoor men in staat is mee te doen in de samenleving.

We zien daarbij dat het krachtenveld binnen de arbeidsmarkt en 'werk en inkomen' vele dimensies kent en decentraal georganiseerd is. Veel mensen maar ook ondernemers zijn daar niet mee bekend waardoor het voor velen een zoektocht is om de weg hierin te vinden. We vinden het daarom belangrijk dat we één gezamenlijke plek organiseren waarbij de vraagstukken rondom werk, scholing en ontwikkeling centraal staan. In ons Huis naar Werk willen we dit realiseren. Hier staat één team klaar om alle vragen van ondernemers en inwoners over werk, scholing en ontwikkeling te beantwoorden. Daarmee voldoen we aan de eisen van de verplichte tijdelijke Regionale Mobiliteitsteams die invulling moeten geven aan 'van werk naar werk' maar hebben daarbij óók de ambitie om als stip op de horizon het Huis naar Werk door te ontwikkelen naar een one-stop-shop waar ook dienstverlening geboden wordt op twee andere lijnen; 'van werkloosheid/uitkering naar werk' en 'van school naar werk'. Ondernemers en inwoners kunnen dan voor alle vragen over werk, scholing en ontwikkeling terecht op één locatie.

Voor de mensen die afhankelijk zijn van een uitkering moeten we onze dienstverlening verbeteren aan de Eindhovenaren, ze hebben onze hulp hard nodig. Een betere dienstverlening zorgt voor beter contact met onze klanten waardoor we ze goed in beeld hebben en persoonlijke ondersteuning kunnen bieden. Daarom besteden we veel aandacht aan de wijze van bejegening en ondersteuning. Dit vraagt van ons om te kijken naar de mens achter het verhaal, te luisteren naar de behoefte van ondersteuning en de verschillende vormen van ondersteuning. We zijn er van bewust dat bijstandsgerechtigden afhankelijke zijn van een uitkering en de ondersteuning die wij bieden en dat we ons daarom in een andere positie bevinden dan bijstandsgerechtigden. Een menswaardige dienstverlening met eigenheid voor de persoon is juist daarom van belang. Er moet begrip zijn voor de positie van de inwoner en het contact moet gebaseerd zijn op vertrouwen en gelijkwaardigheid. De medewerkers realiseren zich dat mensen onbewust en onbedoeld fouten kunnen maken zonder daarbij frauduleuze intenties te hebben.
We gaan daarmee de menselijke maat terugbrengen in de uitvoering van de Participatiewet. Daarbij houden we ons wel aan de kaders in wet- en regelgeving waardoor maatwerk begrensd is. Vanzelfsprekend hanteren wij het standpunt dat fraude nooit mag lonen. In die gevallen zullen we altijd sanctioneren.
Naast de bejegening brengen we verbeteringen aan in het aanvraagproces, zullen deze vereenvoudigen en snel hierop besluiten zodat er bij mensen geen schulden ontstaan. Ook wordt de ondersteuning verbeterd bij de overgang van uitkering naar werk en voeren we een verkorte procedure voor mensen die vanuit werk terugvallen op de uitkering. Tenslotte verbeteren we onze nazorg, óók voor de mensen die (nog) in deeltijd werken.

Naast bijstand en inkomensvoorzieningen, ondersteunen we inwoners met financiële problemen door middel van armoede en schuldenbeleid. We hebben in 2020 het Beleidsplan Armoede en Schulden vastgesteld, gericht op eerder contact met inwoners met geldzorgen en een snellere en effectievere ondersteuning bij financiële problemen. We investeren in 2022 extra middelen om uitvoering te geven aan het beleidsplan én een eventuele toename van inwoners met financiële problemen ten gevolge van corona adequaat op te kunnen vangen.

Door eerder het contact te zoeken met Eindhovenaren met geldzorgen kunnen we complexe problematische schuldsituaties zoveel mogelijk voorkomen. Dat doen we door actief mensen te benaderen op basis van signalen van betalingsachterstanden door schuldeisers en door onze hulpverlening laagdrempelig aan te bieden.

Armoede en schulden is een maatschappelijk probleem dat we alleen kunnen oplossen door actief de samenwerking aan te gaan. Samen met Stichting WIJEindhoven en de Werkplaats Financiën XL werken we aan het versterken van onze integrale dienstverlening en het verbeteren van de klantbeleving. Ook werken we samen met ander sectoren om preventief in te kunnen spelen op verschillende life-events, zoals 18- / 18+. We limiteren ons echter niet tot het publieke domein. Extra aandacht gaat uit naar de samenwerking met het private domein, door het opstellen en het uitvoeren van een publiek-private agenda van de stad.

Aanvullend richten we onze pijlen op het uitvoeren van data- en beleidsonderzoek, het ontwikkelen van een drempelloze keten, effectieve nazorg en een specifiek aanbod aan jongeren met geldzorgen, zodat financiële problemen geen belemmeringen vormen in hun persoonlijke ontwikkeling.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 16:36:49 met de export van 09/29/2021 16:21:06