Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 0 Bestuur en ondersteuning zijn dat de volgende: | |||||||||
Aard van de verbonden partij | Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||||
Toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere gemeenten uit Zuidoost-Brabant dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen de MRE is ook de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. In 2022 zal een nieuw samenwerkingsakkoord gepresenteerd worden. | ||||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Gulbergen: de voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de Provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Vanuit strategische overwegingen heeft de Metropoolregio Eindhoven eind 2020 de erfpacht met Attero beëindigd. Hierdoor werd de Metropoolregio Eindhoven weer volledig eigenaar van het Landgoed. Doordat de Metropoolregio Eindhoven nu weer volledig eigenaar is van het gebied, is het mogelijk dit gebied integraal te gaan ontwikkelen. Het belangrijkste risico is of er voldoende belangstelling uit de markt is om het landgoed aan te kopen met een ontwikkel- en exploitatieafspraak die voldoet aan de planologische verwachtingen van MRE (in casu de 21 MRE-gemeenten), met daarbij in het bijzonder de beide grondgebiedgemeenten. Naheffingen afval: Het geschil tussen Attero en de Brabantse gewesten over de garantieplicht van aanlevering van brandbaar restafval over het jaar 2015 tot en met januari 2017 is tot een eindvonnis gekomen. Het arbitraal eindvonnis geeft aan dat de Brabantse gewesten zijn verplicht tot het betalen van een naheffing van € 15 miljoen voor minder levering, waarvan € 5,1 miljoen voor de 21 gemeenten in MRE-verband. Er is door de Brabantse gewesten een procedure gestart bij het Gerechtshof om het vonnis te vernietigen. Het Gerechtshof heeft op 29 juni 2021 het arbitraal vonnis vernietigd. Tegen deze uitspraak kan Attero nog in cassatie gaan. De Gemeente Eindhoven heeft binnen het aandeel restafval van de 21 MRE-gemeenten nagenoeg ongewijzigde hoeveelheden afval aangeleverd aan Attero. Daarom stelt Eindhoven zich op het standpunt dat bij een succesvolle claim van Attero aan het MRE de bijdrage van de gemeente Eindhoven nihil is. Dat is tot nu toe ook steeds zo uitgedragen. Het gecalculeerde risico is gezien het voorgaande 0. De mogelijke claim zal volgens de gemeente Eindhoven dan ook betaald moeten worden door de overige regiogemeenten die in betreffende jaren minder afval zijn gaan aanleveren. Indien Eindhoven toch zou moeten meedoen in een regionale verdeling van de claim is het risico maximaal € 1,5 miljoen. Binnen Eindhoven wordt voor deze regionale vordering geen claim op de voorziening afvalstoffen gelegd. RHCe: De afgelopen jaren is er veel energie gestoken in het terug op orde brengen van de organisatie en dienstverlening van het RHCE. Er zijn goede stappen vooruit gezet, alle vacatures zijn in 2021 ingevuld. In 2022 wordt een proces doorlopen dat in Q1-2023 leidt tot een voorstel (en besluit in AB-MRE) over de bestuurlijke positionering van het RHCe. | ||||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, Lid DB | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||||
1.531 | 26.299 | 5.967 | 3.134 | ||||||
. | |||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | ||||||||
Toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. | ||||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt. Op basis van haar purpose 'gedreven door maatschappelijke impact' kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector. De focus ligt op vier sustainable goals (goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, betaalbare duurzame energie en duurzame steden en gemeenschappen), waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken. De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Fitch bevestigde de AAA-rating van BNG Bank en ook Moody's en Standard en Poor waarderen BNG Bank op het hoogste niveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. BNG Bank heeft in 2020 dividend uitgekeerd van 50% van de nettowinst na aftrek van hybride kapitaal. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 310.596. Uitkering van het dividend vindt plaats in oktober 2021. BNG Bank verwacht in 2021 voor € 11,5 miljard aan nieuwe langlopende leningen te verstrekken aan haar publieke klanten. Klanten ondervinden ook in 2021 de gevolgen van corona. BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten te ondersteunen. Het financieringsbeleid van de bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijd en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. | ||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||||
221.000 | 155.262.000 | 5.097.000 | 0 | ||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||||
Toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van de benodigde netwerken. Het netwerk is bij wet in overheidshanden. | ||||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Vanwege schaarste aan transportcapaciteit op het elektriciteitsnet werkt Enexis samen met alle netbeheerders aan opschaalbare oplossingen om het bestaande energienet maximaal te benutten. Daarnaast blijven forse investeringen in het netwerk noodzakelijk om de doelstellingen van het Klimaatakkoord te kunnen realiseren. Door de energietransitie en de daarmee toenemende vraag naar transportcapaciteit loopt het werkpakket van Enexis steeds verder op. De extra vraag leidt tot toenemende schaarste van technisch personeel en materialen. Vanwege krapte van technisch personeel op de arbeidsmarkt is gestart met een programma om (externe) medewerkers op te leiden tot vakbekwame uitvoerders. Om de extra investeringen in de energienetten te kunnen bekostigen is een robuuste financiële positie belangrijk. Enexis heeft een solide financieel fundament met een A+ credit rating. In 2021/2022 wordt een nieuwe strategisch plan opgesteld voor de komende vijf jaar waarbij de focus zal liggen op 1. de kerntaken om de energietransitie te realiseren, 2. optimale keuzes voor een haalbare en betaalbare energietransitie en 3. financiële robuustheid. | ||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht AvA | ||||||||
Vestigingsplaats | Groningen | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||||
2020 | 31-12-2020 | 31-12-2020 | 2022 | ||||||
108.000 | 4.635.000 | 4.116.000 | 11 | ||||||
. |
Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 0 Bestuur en ondersteuning zijn dat de volgende: | |||||||||
Aard van de verbonden partij | Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||||
. | |||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | ||||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||||
. |