6 Sociaal domein

Sociale basis

  Sociale basis
De sociale basis en de wijkteams van Stichting WIJeindhoven (eerste lijn) vervullen een belangrijke rol in de transformatie van het sociaal domein, gericht op het realiseren van laagdrempelige ondersteuning dichtbij de inwoner, in en met behulp van het eigen netwerk. Ondersteuning in de sociale basis en eerste lijn is vrij toegankelijk en dichtbij in de wijk of buurt georganiseerd. We gaan uit van talent en eigen kracht van mensen en de samenkracht van de maatschappij. We zetten waar mogelijk in op afschalen van zorg en waar mogelijk voorkomen we de inzet van zwaardere zorg door een preventieve aanpak. Daarbij onderzoeken we vooral wat mensen zelf kunnen. We stellen niet de afzonderlijke regelingen centraal, maar de inwoner en zijn/haar huishouden. Hoe meer inwoners passende ondersteuning vinden en antwoorden op hun vragen krijgen in de sociale basis én/of de wijkteams, hoe duurzamer de oplossing. Door samen met Stichting WIJeindhoven verdere invulling te geven aan de Mono-Multi aanpak zorgen wij in een gezamenlijke keten dat de inwoner zo snel mogelijk passende ondersteuning krijgt, of dat nu in de sociale basis, de eerste of de tweede lijn te verkrijgen is. Onze visie is dat een sterke sociale basis en tijdige beschikbaarheid van eerstelijnsondersteuning ervoor zorgt dat er minder gebruik gemaakt wordt van specialistische tweedelijns voorzieningen. In de afgelopen jaren hebben we gewerkt aan het versterken van ons aanbod door middel van projecten in de transformatieagenda, het verstrekken van subsidies én het organiseren van laagdrempelige voorzieningen in de wijk. In 2022 bouwen we hierop door. Met de doorontwikkeling van de transformatieagenda naar een transformatieprogramma krijgt de transformatiegedachte meer borging in de eigen organisatie en in de stad. Daarbinnen investeren we o.a. in het verbeteren van data- en sturingsinformatie, zodat we tijdig zicht hebben op toekomstige opgaven en ons beleid en dienstverlening gerichter en meer preventief kunnen inzetten.

Het transformatieprogramma is opgebouwd uit verschillende clusters met meer focus. Inzet hierop biedt ons de kans om in plaats van 20 projecten intensiever in te zetten op een kleiner aantal projecten, waardoor meer impact gerealiseerd kan worden. Daarnaast kan ook intensiever ingezet worden op het leerproces binnen de cluster. Het inzetten op vijf clusters in plaats van 20 projecten biedt daarnaast de mogelijkheid om intensiever te focussen op het leerproces binnen deze clusters. De clusters bevatten een aantal inhoudelijke opgaven, zoals schulden en armoede, jeugd en inclusief wonen en ook een aantal randvoorwaardelijke aandachtspunten, zoals collectivering en digitalisering.

We geven uitvoering aan het nieuwe subsidieplan en de subsidieregelingen, we breiden het aanbod voor laagdrempelige dagbesteding in de wijk verder uit door meer locaties en in te zetten op de samenwerking tussen verschillende partners in de stad. Voor jongerenwerk zijn extra middelen vrijgemaakt (structureel € 600.000) om de knelpunten op te vangen en ruimte te creëren om dit samen met de partners stadsbreed goed vorm te geven.
We investeren opnieuw extra in een aanpak preventie en gezondheid (zie ook taakveld 7.1 volksgezondheid) en geven dit jaar concreet invulling aan de uitvoering van verschillende preventieakkoorden en het mantelzorgbeleid. We gaan uit van 0-1-2de lijn in plaats van 2-1-0de lijn. Voorkomen en vroegtijdig ondersteunen is immers beter dan genezen.

Met komst van de wet Inburgering zijn we vanaf 1 januari 2022 zijn we als gemeente verantwoordelijk voor gehele inburgeringsproces van vergunninghouders. Dit betekent dat we als gemeente regie voeren hierop en zorgen dat mensen begeleid worden naar een woning, afronding inburgering, werk, onderwijs, maatschappelijke participatie, beheer eigen financiën en integratie in de stad en wijk. Dit doen we vanuit een gemeentelijk team en zetten andere partijen hiervoor in waar wenselijk. Eind 2021 zal naar verwachting op landelijk niveau besluitvorming plaatsvinden over een mogelijke implementatie van de pilot Landelijke Vreemdelingen Voorziening. Afhankelijk van deze landelijke besluitvorming en een nog te nemen collegebesluit, zal vanaf 2022 de opvang en begeleiding van inwoners zonder verblijfsvergunning vormgegeven worden.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 16:36:49 met de export van 09/29/2021 16:21:06